De functie van verpakkingsmateriaal

Wanneer je als onderneming producten levert aan een klant, dien je je regelmatig bezig te houden met verpakkingsmateriaal. Echter krijgt verpakkingsmateriaal vaak minder aandacht dan het verdient. In dit artikel lees je welke functies verpakkingsmateriaal heeft en waarom het belangrijk is hier aandacht aan te besteden.

  1. Bescherming van het product

In de basis is verpakkingsmateriaal bedoeld om jouw product te bescherming. Een goede verpakking zorgt ervoor dat jouw producten beschermd zijn tegen vrijwel alle invloeden van buitenaf. Ook kan je er door middel van opvulmateriaal voor zorgen dat (losse) onderdelen in een pakket op hun plek blijven, niet in de verdrukking komen en tevens elkaar niet beschadigen tijdens het vervoer. Dit kun je doen door loze ruimte in een verpakking op te vullen met luchtkussentjes, bubbelplastic of kleine(re) onderdelen in aparte plastic- of papieren verpakkingen te verdelen alvorens je deze in een grote verpakking stopt. Door te investeren in hoogwaardig verpakkingsmateriaal voorkom je dat klanten om deze ietwat onbenullige reden zullen vertrekken naar een concurrerende onderneming.

  • Bescherming tijdens het logistieke proces

Ook kun je ervoor kiezen om het verpakkingsmateriaal zelf ook te beschermen. Door de palletladingen met stevig plasticfolie te omwikkelen, voorkom je dat het verpakkingsmateriaal beschadigd of vervuild kan raken tijdens het gehele logistieke proces. Bovendien kun je middels een stevige wikkeling van ladingen in de vorm van tape of spanbanden ervoor zorgen dat je producten gebundeld kunt vervoeren en daardoor effectiever kunt lossen.

  • Onderscheiding van het product

Tenslotte kun je door middel van verpakkingsmateriaal een bepaalde uitstraling of boodschap aan je pakket meegeven. Het is immers het eerste dat de klant van jouw onderneming in handen zal krijgen. Door de verpakking te personaliseren kun je ervoor zorgen dat deze zich onderscheidt van de verpakkingen van andere ondernemingen. Dit gaat eenvoudig door gebruik te maken van een anderskleurige verpakking of bedrukte pvc tape met het logo van jouw onderneming erop. Op die manier zal de klant direct herkennen dat het pakket van jouw onderneming afkomstig is. Dit levert een positieve bijdrage aan de algehele ervaring van de klant.